In 2022 is de eerder ingezette doorontwikkeling verder uitgewerkt en zijn we gestart met de uitrol en implementatie. Naast de directeur-bestuurder is een managementteam gevormd en zijn er teamleiders voor alle teams aangesteld. Ook zijn de gedragsdeskundigen opnieuw gepositioneerd. Deze veranderingen vroegen om doorzettingsvermogen, omgaan met onzekerheden en soms los laten van vertrouwde patronen en werkwijzen.
Met onze opdrachtgever is gezocht naar hernieuwde samenwerkingsvormen en deze zijn met elkaar uitgewerkt en vastgelegd in kwartaal 4. Het werkproces ‘nieuwe initiatieven’ helpt ons bijvoorbeeld om in samenspraak met de gemeente Arnhem op bestuurlijk niveau nieuwe werkzaamheden af te zetten tegen een zuivere en heldere rol van de Wijkteams Arnhem.
Het werkproces zorgkosten in kwartaal 3 zorgt voor een aanscherping van de analyse van de zorgkostenontwikkeling en helpt om gestructureerd aan dit vraagstuk te werken en incidentele vragen te verminderen.
Als lerende organisatie hebben we de focus op continu verbeteren om de kwaliteit van werken te waarborgen en te vergroten. In 2023 werken we met elkaar aan het verder bestendigen van de doorontwikkeling en blijven we ons richten op ons belangrijkste doel: er te zijn voor de inwoners van Arnhem vanuit onze kernwaarden dichtbij, duidelijk en transparant, eenvoudig en samenhangend en kostenbewust.
De raad van toezicht werkt vanuit de visie van de Stichting: ‘doen wat nodig is voor de inwoners’. De wijze waarop dit gebeurt is gebaseerd op de statuten, reglementen en governance code van Sociaal werk Nederland.
Samenstelling in 2022
De raad van toezicht bestond in 2022 uit de volgende leden:
Sandra Timmer heeft per 1 juli haar taak neergelegd en de raad is met drie personen voortgezet. Inmiddels is er een wervingsprocedure gestart om het aantal leden in 2023 aan te vullen naar vijf. Het huidige rooster voor aan- en aftreden is als volgt:
Naam | Aan- en aftreden | Termijn |
Christian van den Berg (VZ) | 1 oktober 2020
1 oktober 2023 |
Eerste termijn |
Piet Wanrooij
|
2 juli 2020
2 juli 2023 |
Eerste termijn |
Rogier den Uyl | 1 januari 2021
1 januari 2024 |
Eerste termijn |
Piet Wanrooij heeft aangegeven geen tweede termijn te ambiëren en per 2 juli af te treden. De daarmee ontstane vacature wordt meegenomen in de wervingsronde die momenteel loopt.
Activiteiten in 2022
Het was een enerverend jaar voor de Wijkteams Arnhem door de implementatie van de doorontwikkeling. De focus van de raad van toezicht lag in 2022 op het volgen, meedenken en waar nodig besluiten nemen in het proces van de organisatie-doorontwikkeling.
De raad van toezicht heeft zes maal vergaderd. Daarnaast zijn de financiële-, werkgevers-, en kwaliteitscommissies bijeen gekomen. Ook zijn er werkbezoeken geweest en is er een evaluatiebijeenkomst gehouden met de directeur-bestuurder en het managementteam. Onderwerpen die in 2022 aan de orde zijn geweest zijn onder meer: