Het bestuur heeft eind 2021, na zorgvuldige afwegingen en in goed overleg met elkaar, de Raad
van Toezicht en het medezeggenschapsorgaan besloten om de huidige bestuursstructuur van een 9-
koppig bestuur los te laten en over te gaan naar 1 directeur-bestuurder.
Om daarmee te komen tot een wendbare organisatie met heldere besluitvorming zowel in- als extern
en met versterkte slagkracht op gebied van bestuurbaarheid, beheersbaarheid,
professionalisering, effectiviteit en efficiency.
Met één directeur-bestuurder is er sprake van een eenduidige vertegenwoordiging van de
organisatie en kunnen we beter aansluiten bij vragen van de omgeving en opdrachtgever.
Hierbij wordt een managementstructuur ingericht waarbij voldoende klankbord en tegenspraak
geborgd blijft. Het wervingsproces van de nieuwe directeur-bestuurder wordt begin 2022 afgerond,
waarna de managementstructuur ingericht gaat worden.
Net als in het voorgaande jaar was Covid-19 nadrukkelijk aanwezig in het werk van de Stichting
Wijkteams Arnhem. Wij spreken onze waardering uit voor de medewerkers die vaak onder moeilijke
omstandigheden hun werk hebben moeten verrichten voor de inwoners van Arnhem.
Voor de Raad van Toezicht betekende dit vaak digitaal vergaderen. Dat bleek overigens niet
altijd mogelijk. De bestuurders kozen in de zomer unaniem voor een nieuw bestuursmodel met een
directeur-bestuurder. Al geruime tijd werd gesproken over de haalbaarheid van een model met
meerdere teamleider-bestuurders. Na een tussenperiode met een dagelijks bestuur met versterkt
mandaat, ontstond de wens tot een meer eenduidige en besluitvaardige bestuursvorm. De Raad van
Toezicht heeft veel waardering voor deze niet makkelijke keuze van de bestuurders. Naast de
keuze voor een model met een nieuwe directeur-bestuurder, werd in de organisatie ook gewerkt aan
de herijking van de visie en missie, een kwaliteitsslag door uniformering en differentiatie in
taken van wijkcoaches en een nieuwe ondersteuningsstructuur.
In dit traject heeft de Raad van Toezicht haar rol als toezichthouder en als werkgever van de
zittende teamleider-bestuurders en zakelijk bestuurder vervuld. Dit vroeg om een aantal
besluiten en leidde tot overleggen waar de Raad van Toezicht fysiek aanwezig was. Er zijn
individuele en gezamenlijk gesprekken gevoerd met de bestuurders; een profiel voor de nieuwe
directeur-bestuurder vastgesteld; in overleg met de bestuurders een sociaal kader opgesteld;
gesproken met de Raad van Medezeggenschap en een delegatie van medewerkers; een werving en
selectiebureau geselecteerd en een procedure voor een nieuwe directeur-bestuurder uitgezet en
doorlopen. Dit heeft eind 2021 geleid tot een benoembare kandidaat.
Samenstelling Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht werkt in 2021 met een deels nieuwe samenstelling. Deze is als volgt:
Christian van den Berg, voorzitter en lid van werkgeverscommissie
Sandra Timmer, lid van financiële commissie
Piet Wanrooij, lid van werkgeverscommissie
Nelly Galama, lid van kwaliteitscommissie
Rogier den Uyl, lid van financiële commissie en kwaliteitscommissie
Nelly Galama heeft per 1 juli 2021 haar taak neergelegd. We zijn haar dankbaar voor haar
inzet en bijdrage aan de Stichting.
De Raad van Toezicht heeft in het voorjaar een procedure opgestart om haar functie en die
van een tweede RvT lid die juli 2022 vertrekt, op te vullen. Helaas zijn uit de procedure
vooralsnog geen geschikte kandidaten voortgekomen. Begin 2022 wordt de procedure opnieuw
opgestart om te zorgen dat de Raad van Toezicht per 1 juli 2022 weer voltallig is.
Activiteiten en thema’s
De Raad van Toezicht werkt vanuit de visie van de Stichting: ‘doen wat nodig is voor de
inwoners’. De wijze waarop dit gebeurt is gebaseerd op de statuten, reglementen en
governance code van Sociaal werk Nederland.
De Raad is zeven maal voor een regulier overleg bijeengekomen; de financiële commissie
viermaal en de kwaliteitscommissie tweemaal. De vacature bij de Raad van Toezicht leidde tot
een sollicitatie procedure. De verandering van een bestuur van vele teamleider-bestuurders
en zakelijk bestuurder naar een nieuwe directeur-bestuurder, leidde tot extra overleggen met
(een selectie van) de Raad van Toezicht en bestuurders, Raad van Medezeggenschap en diverse
medewerkers en het doorlopen van een tweede sollicitatieprocedure.
In de Raad van Toezicht is voorts gesproken over het aanbod van Stichting Wijkteams Arnhem
aan de gemeente in het kader van de dienstverleningsovereenkomst. De uitkomsten van het
inwoners ervaringsonderzoek zijn doorgenomen, deze zijn positief voor de Stichting. De
instelling van een dagelijks bestuur met versterkt mandaat is in de statuten vastgelegd. De
jaarrekening; de begroting 2022 en meerjarenbegroting zijn vastgesteld, na positief advies
van de financiële commissie. De diverse onderwerpen van de financiële commissie en commissie
kwaliteit zijn in de Raad van Toezicht teruggekomen.
In de financiële commissie is naast de jaarrekening en begroting ook aandacht geweest voor
de interne bedrijfsvoering waaronder inzet van ICT-systemen, ziekteverzuim en
personeelsverloop. Ook zijn de driemaands rapportages doorgenomen. Daarnaast is meermaals
gekeken naar en gesproken over de ontwikkeling van de zorgkosten en is uit monitoring van de
gegevens gebleken dat de toewijzingen voor jeugdzorg en Wmo teruglopen/stabiliseren.
Uiteraard zal hier verder onderzoek naar gedaan worden.
In de commissie kwaliteit is meegedacht over de inzet van extra kwaliteitssystemen waaronder
het kwaliteitslabel Sociaal Werk Nederland. Uiteindelijk is gekozen voor Beroepsregistratie
door volwassencoaches bij Registerplein (naast SKJ-registratie voor jeugd coaches). Ook zijn
de pilots begeleiding Jeugd en Wmo besproken en suggesties gegeven over deze aanpak.
In het kader van de doorontwikkeling van de organisatie is door een tweetal RvT leden met
regelmaat meegedacht met de ingestelde stuurgroep over de ontwikkeling en inrichting van de
nieuw ondersteuningsstructuur.
Evaluatie
Vanwege wisselingen heeft de Raad van Toezicht begin van het jaar een
kennismakingsbijeenkomst gehouden waarin een ieder zich uitvoerig heeft gepresenteerd en we
met elkaar kwaliteiten en competenties hebben besproken. De jaarlijkse evaluatie waarin we
nadrukkelijk ook plannen willen maken over (meer) proactief en verrijkt toezicht, is mede
door de drukte rond de procedure voor de nieuwe directeur bestuurder en eerder genoemde
wijzigingen in de organisatie, verplaatst naar begin 2022.