Bestuur en toezicht

Bestuur en Toezicht

Bestuur

Het bestuur heeft eind 2021, na zorgvuldige afwegingen en in goed overleg met elkaar, de Raad van Toezicht en het medezeggenschapsorgaan besloten om de huidige bestuursstructuur van een 9- koppig bestuur los te laten en over te gaan naar 1 directeur-bestuurder. Om daarmee te komen tot een wendbare organisatie met heldere besluitvorming zowel in- als extern en met versterkte slagkracht op gebied van bestuurbaarheid, beheersbaarheid, professionalisering, effectiviteit en efficiency.
Met één directeur-bestuurder is er sprake van een eenduidige vertegenwoordiging van de organisatie en kunnen we beter aansluiten bij vragen van de omgeving en opdrachtgever. Hierbij wordt een managementstructuur ingericht waarbij voldoende klankbord en tegenspraak geborgd blijft. Het wervingsproces van de nieuwe directeur-bestuurder wordt begin 2022 afgerond, waarna de managementstructuur ingericht gaat worden.

Raad van toezicht

Net als in het voorgaande jaar was Covid-19 nadrukkelijk aanwezig in het werk van de Stichting Wijkteams Arnhem. Wij spreken onze waardering uit voor de medewerkers die vaak onder moeilijke omstandigheden hun werk hebben moeten verrichten voor de inwoners van Arnhem.

Voor de Raad van Toezicht betekende dit vaak digitaal vergaderen. Dat bleek overigens niet altijd mogelijk. De bestuurders kozen in de zomer unaniem voor een nieuw bestuursmodel met een directeur-bestuurder. Al geruime tijd werd gesproken over de haalbaarheid van een model met meerdere teamleider-bestuurders. Na een tussenperiode met een dagelijks bestuur met versterkt mandaat, ontstond de wens tot een meer eenduidige en besluitvaardige bestuursvorm. De Raad van Toezicht heeft veel waardering voor deze niet makkelijke keuze van de bestuurders. Naast de keuze voor een model met een nieuwe directeur-bestuurder, werd in de organisatie ook gewerkt aan de herijking van de visie en missie, een kwaliteitsslag door uniformering en differentiatie in taken van wijkcoaches en een nieuwe ondersteuningsstructuur.

In dit traject heeft de Raad van Toezicht haar rol als toezichthouder en als werkgever van de zittende teamleider-bestuurders en zakelijk bestuurder vervuld. Dit vroeg om een aantal besluiten en leidde tot overleggen waar de Raad van Toezicht fysiek aanwezig was. Er zijn individuele en gezamenlijk gesprekken gevoerd met de bestuurders; een profiel voor de nieuwe directeur-bestuurder vastgesteld; in overleg met de bestuurders een sociaal kader opgesteld; gesproken met de Raad van Medezeggenschap en een delegatie van medewerkers; een werving en selectiebureau geselecteerd en een procedure voor een nieuwe directeur-bestuurder uitgezet en doorlopen. Dit heeft eind 2021 geleid tot een benoembare kandidaat.

Samenstelling Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht werkt in 2021 met een deels nieuwe samenstelling. Deze is als volgt:

Christian van den Berg, voorzitter en lid van werkgeverscommissie

Sandra Timmer, lid van financiële commissie

Piet Wanrooij, lid van werkgeverscommissie

Nelly Galama, lid van kwaliteitscommissie

Rogier den Uyl, lid van financiële commissie en kwaliteitscommissie

Nelly Galama heeft per 1 juli 2021 haar taak neergelegd. We zijn haar dankbaar voor haar inzet en bijdrage aan de Stichting.

De Raad van Toezicht heeft in het voorjaar een procedure opgestart om haar functie en die van een tweede RvT lid die juli 2022 vertrekt, op te vullen. Helaas zijn uit de procedure vooralsnog geen geschikte kandidaten voortgekomen. Begin 2022 wordt de procedure opnieuw opgestart om te zorgen dat de Raad van Toezicht per 1 juli 2022 weer voltallig is.

Activiteiten en thema’s
De Raad van Toezicht werkt vanuit de visie van de Stichting: ‘doen wat nodig is voor de inwoners’. De wijze waarop dit gebeurt is gebaseerd op de statuten, reglementen en governance code van Sociaal werk Nederland.

De Raad is zeven maal voor een regulier overleg bijeengekomen; de financiële commissie viermaal en de kwaliteitscommissie tweemaal. De vacature bij de Raad van Toezicht leidde tot een sollicitatie procedure. De verandering van een bestuur van vele teamleider-bestuurders en zakelijk bestuurder naar een nieuwe directeur-bestuurder, leidde tot extra overleggen met (een selectie van) de Raad van Toezicht en bestuurders, Raad van Medezeggenschap en diverse medewerkers en het doorlopen van een tweede sollicitatieprocedure.

In de Raad van Toezicht is voorts gesproken over het aanbod van Stichting Wijkteams Arnhem aan de gemeente in het kader van de dienstverleningsovereenkomst. De uitkomsten van het inwoners ervaringsonderzoek zijn doorgenomen, deze zijn positief voor de Stichting. De instelling van een dagelijks bestuur met versterkt mandaat is in de statuten vastgelegd. De jaarrekening; de begroting 2022 en meerjarenbegroting zijn vastgesteld, na positief advies van de financiële commissie. De diverse onderwerpen van de financiële commissie en commissie kwaliteit zijn in de Raad van Toezicht teruggekomen.

In de financiële commissie is naast de jaarrekening en begroting ook aandacht geweest voor de interne bedrijfsvoering waaronder inzet van ICT-systemen, ziekteverzuim en personeelsverloop. Ook zijn de driemaands rapportages doorgenomen. Daarnaast is meermaals gekeken naar en gesproken over de ontwikkeling van de zorgkosten en is uit monitoring van de gegevens gebleken dat de toewijzingen voor jeugdzorg en Wmo teruglopen/stabiliseren. Uiteraard zal hier verder onderzoek naar gedaan worden.

In de commissie kwaliteit is meegedacht over de inzet van extra kwaliteitssystemen waaronder het kwaliteitslabel Sociaal Werk Nederland. Uiteindelijk is gekozen voor Beroepsregistratie door volwassencoaches bij Registerplein (naast SKJ-registratie voor jeugd coaches). Ook zijn de pilots begeleiding Jeugd en Wmo besproken en suggesties gegeven over deze aanpak.

In het kader van de doorontwikkeling van de organisatie is door een tweetal RvT leden met regelmaat meegedacht met de ingestelde stuurgroep over de ontwikkeling en inrichting van de nieuw ondersteuningsstructuur.

Evaluatie
Vanwege wisselingen heeft de Raad van Toezicht begin van het jaar een kennismakingsbijeenkomst gehouden waarin een ieder zich uitvoerig heeft gepresenteerd en we met elkaar kwaliteiten en competenties hebben besproken. De jaarlijkse evaluatie waarin we nadrukkelijk ook plannen willen maken over (meer) proactief en verrijkt toezicht, is mede door de drukte rond de procedure voor de nieuwe directeur bestuurder en eerder genoemde wijzigingen in de organisatie, verplaatst naar begin 2022.