Risicoparagraaf

Risicoparagraaf

Verzuim
Het verzuim is, in lijn met de landelijke trend, in 2021 gestegen mede onder invloed van COVID en bedroeg 7 %; dit is met name veroorzaakt door een stijging in langdurig verzuim. In bijna alle gevallen is werkdruk en/of psychische belasting een onderliggende factor bij dit (langdurig) verzuim. Een significante toename in verzuim is een risico voor de algehele bedrijfsvoering, aangezien niet elk verzuim (meteen) opgevangen kan worden. Verzuim heeft daarom nadrukkelijk de aandacht van de teamleiders en het bestuur, waarbij in samenspraak met de bedrijfsarts wordt ingezet op de juiste (preventieve) interventies. Om de ontwikkeling van het welbevinden van medewerkers binnen de organisatie goed te monitoren worden zij via een laagdrempelige app regelmatig bevraagd op diverse werkonderdelen; om specifiek de ontwikkeling rondom (mentale) werkdruk te monitoren zijn hieraan sinds juli extra vragen rondom dit thema toegevoegd. Mede op basis van deze informatie wordt bekeken in hoeverre mentale werkbelasting extra interventies vraagt in 2022.


Uitstroom
Er is sprake van toenemende uitstroom, in 2021 bedroeg dit 10%; dit is in lijn met het branche gemiddelde. Organisatieveranderingen gaan vaak gepaard gaan met enige onrust, het verloop kan in 2022 mogelijk verder oplopen. Voor wat betreft de wijziging van de bestuursstructuur betekent de organisatieverandering specifiek het vervallen van de oude teamleider-bestuurders functie, waardoor na jarenlange continuïteit op deze functie sprake is van een relatief hoog verloop.

Tegelijkertijd is (landelijk) sprake van krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het met name moeilijker blijkt geworden om vacatures voor SKJ-geregistreerde coaches in te vullen. De combinatie van stijgende uitstroom en een krappe arbeidsmarkt vraagt continue aandacht om de juiste mensen aan te kunnen trekken en bestaande medewerkers te boeien en binden. Het nieuwe programma Leren en Ontwikkelen dat mede vanuit de doorontwikkeling door P&O wordt opgestart moet hieraan bijdragen. Ook wordt sinds eind dit jaar gewerkt met continue wervingscampagnes, waardoor potentiële kandidaten voortdurend hun interesse in een functie bij de wijkteams kenbaar kunnen maken. Daarnaast is er een incidentele financiële buffer gecreëerd waardoor het mogelijk is om mensen die gedurende een selectieprocedures geschikt worden geacht ook (tijdelijk) boven-formatief aan te nemen, in afwachting van een definitieve plek binnen de formatie van een team. In 2022 wordt bovendien de samenwerking gezocht met andere werkgevers in ons werkveld, om mogelijk met en van elkaar te leren op dit vlak en te onderzoeken of we een gezamenlijk plan kunnen maken.

Onze opdracht

De achterliggende gedachten bij de organisatie-doorontwikkeling zijn uitgebreid besproken met de opdrachtgever en de ingezette beweging wordt door de opdrachtgever gesteund. Er is afgesproken dat tijdens de doorontwikkeling de inzet op het dagelijkse werk onverminderd onze aandacht heeft. Om de werklast beheersbaar te houden gedurende de doorontwikkeling is in afstemming met de opdrachtgever wel een prioritering van werkzaamheden en bestuurlijke ontwikkelopgaven afgesproken. Continu goede afstemming hierover is essentieel om elkaars verwachtingen te managen en het draagvlak voor de ingezette verandering hoog te houden. Dit gebeurt tijdens reguliere opdrachtgevers overleggen en ingelaste bijpraatmomenten rondom belangrijke ontwikkelingen.

Een onderdeel van de opdracht betreft het leveren van een bijdrage aan de transformatie in het sociaal domein. Dit vraagt effectieve samenwerking met alle betrokken ketenpartners. Waarbij de sociale basis op orde dient te zijn en het inkoopstelsel en beleidsregels bij moeten dragen aan de gewenste transformatie. Als belangrijke speler binnen het sociaal domein is het voor de stichting van belang om de samenhang tussen deze verschillende pijlers nadrukkelijk voor ogen te houden en onder de aandacht te brengen van de samenwerkingspartners en opdrachtgever. Risico hierbij is dat een tekortkoming in het stelsel op het conto van de wijkteams wordt geschreven. Met name in de veelvuldige contacten en overleggen met de (brede kernorganisatie en opdrachtgever binnen de) gemeente is dit een terugkerend onderwerp van gesprek.

Begroting 2022

De vastgestelde begroting 2022 is op hoofdlijnen ongewijzigd ten opzicht van 2021, waarbij het aantal Fte nagenoeg constant blijft. De druk op coaches blijft daarbij onverminderd hoog, terwijl de roep om extra registratie en controle meer aandacht vragen. We willen onder andere vanuit de doorontwikkeling hierin een verandering bewerkstelligen, waarbij we ons realiseren dat de doorontwikkeling niet het allesomvattende antwoord wordt op de werkdruk van wijkcoaches. We blijven daarom het effect van de doorontwikkeling op de werklast van coaches kritisch bekijken, in relatie tot eventuele andere maatregelen die nodig zijn om de werklast beheersbaar te krijgen. Dit is onderwerp van gesprek in de reguliere overleggen met de gemeente.
Tevens lijkt vanuit de doorontwikkeling bijvoorbeeld een grotere staf-ondersteuning noodzakelijk om gewenste kwaliteitsverbetering te kunnen borgen. Deze extra inzet is (nog) niet opgenomen in de begroting 2022. Ook hierover worden gesprekken gevoerd met de gemeente, waarbij de vraag om (kwantitatieve) onderbouwing van de effectiviteit van extra inzet een punt van aandacht is. Beschikbare Incidentele middelen kunnen mogelijk helpen om tot een sluitende business case te komen van structurele extra inzet.

Zorgbudget

De ontwikkeling van het zorgbudget (de uitgaven van de gemeente Arnhem rondom specialistische zorg ten opzichte van de begroting) blijft een punt van aandacht. Overschrijding van het beschikbare budget kan leiden tot bezuinigingen in het sociaal domein die impact hebben op de (werkwijze van de) wijkteams. Dit jaar bleven de totale zorgkosten binnen het (aangepaste) budget. De monitoring van zorgkosten blijft ook in 2022 de nadrukkelijk aandacht van het bestuur behouden, waarbij de ontwikkeling hiervan tevens besproken wordt in de frequente overleggen met de opdrachtgever.

ICT

Met de overgang naar Office 365 in 2021, verwachten we dat in 2022 de zakelijke ontvlechting van de dienstverlening met De Connectie (de bedrijfsvoeringsorganisatie van de gemeente Arnhem e.o.) gerealiseerd wordt door het vaststellen van een dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen De Connectie en de stichting. Het is van groot belang dat deze DVO inhoudelijk sluitend is en dat hiervoor voldoende financiële middelen vanuit de gemeente afgegeven zullen worden. De gesprekken hierover met zowel de gemeente als De Connectie zijn gepland.

Het risico rondom cybersecurity is een steeds groter punt van aandacht te worden; niet alleen is het aantal dreigingen groter, door de toenemende verwevenheid van systemen is ook de impact van een eventuele dreiging groter. De CISO, informatiemanager van de stichting heeft hierover regelmatig contact met ICT Arnhem en De Connectie. De ondersteuning hiervoor ligt bij 1 persoon, het is belangrijk om de continuïteit op deze ondersteuning te borgen in geval van mogelijk uitval/vertrek. Ook hierover worden gesprekken gevoerd met de gemeente.