De sociale wijkteams hebben geen klassieke OR. De medezeggenschap vindt direct plaats in de
teams, tussen de wijkcoaches en de teamleider-bestuurders. Daarnaast is elk team
vertegenwoordigd in de Raad van Medezeggenschap (RvM). De Raad van Medezeggenschap controleert
of de processen en de communicatie rondom medezeggenschap goed verlopen. Afgelopen periode
hebben veel RvM-leden, volgens procedure, plaatsgemaakt voor nieuwe leden. De nieuwe leden
hebben allen een online training gevolgd bij SBI Formaat over rechten & plichten binnen een
ondernemingsraad (OR) en raad van medezeggenschap (RvM).
Organisatieverandering
De RvM is vanuit hun rol van procesbewaker betrokken bij de organisatieverandering. Zo heeft de
RvM begin juni 2021 de stuurgroep akkoord gegeven op het voorgestelde transitieproces en de
daarbij horende structuur om het transitieproces goed vorm te geven. Zo is er een adviesgroep
ingericht, die verantwoordelijk is om de voorgenomen besluiten die vanuit de
organisatieontwikkeling worden gemaakt, van advies te voorzien, waarna er een besluit genomen
wordt door de stuurgroep of raad van toezicht. De RvM raadpleegt hierbij regelmatig de
adviesgroep en daarmee hun achterban.
De organisatieverandering is een vaststaand agendapunt tijdens de RvM-bijeenkomst. De RvM
onderzoekt momenteel welke vorm van medezeggenschap het best passend is binnen de nieuwe
organisatiestructuur.
Besluitvormingsprocessen
De RvM beoordeelt of de doorlopen routes om tot een besluit te komen binnen de wijkteams, en
daarmee de medezeggenschap, zorgvuldig is geweest. Een voorbeeld van een besluitvormingsproces
is de route naar het besluit tot beroepsregistratie voor de Wmo-coaches. De RvM heeft beoordeeld
dat de aangegeven route goed is doorlopen en teams voldoende zijn meegenomen in de
besluitvorming.
Ook het besluitvormingsproces voor tijdsregistratie en triage zijn bekeken en akkoord bevonden.
Na dit besluit gaan werkgroepen verder met onderzoek of met de opzet van een implementatieplan.
De Stichting Sociale Wijkteams informeert regelmatig de Adviesraad van de gemeente Arnhem op het gebied van Wmo en Jeugd, zodat zij hun toetsende taak adequaat kunnen uitvoeren. De Adviesraad haalt ook regelmatig relevante informatie op bij de wijkteams, bijvoorbeeld over de beleidsregels en de werkwijze van de wijkteams. Vanuit het bestuur is er een vaste contactpersoon. Er is een wijziging in samenstelling geweest binnen de adviesraad, waaronder een nieuwe voorzitter. Hier is inmiddels kennis mee gemaakt.
In 2021 hebben de vertrouwenspersonen 2 meldingen van medewerkers ontvangen. Er zijn geen (concrete) meldingen ontvangen over: pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en agressie of geweld op de werkvloer. Er is een melding geweest van een verstoorde werkrelatie tussen medewerkers onderling en/of leidinggevende. Hoewel deze melding van een verstoorde werkrelatie in de basis geen terrein zijn voor de vertrouwenspersoon, heeft er wel een adviserend gesprek plaatsgevonden ter ondersteuning aan de medewerker om tot een oplossing te komen. Er is 1 verzoek ontvangen voor het melden of sparren van een vermoeden van een misstand of integriteitsschending (‘Klokkenluidersregeling’). Elke melder heeft na een of meerdere gesprekken met de vertrouwenspersoon uiteindelijk zelf een keuze gemaakt voor een door de vertrouwenspersoon geschetste oplossing.